فرآیند صادرات و واردت و هزینه های گمرکی

نحوه محاسبه هزینه های گمرکی

قبل از محاسبه هزینه های گمرکی میبایست هزینه ها و عوامل و مبنای محاسبه آنها را بشناسیم با توجه به بند (د) ماده 1 قانون امور گمرکی، حقوق ورودی شامل حقوق گمرکی، سود بازرگانی و سایر وجوهی است که گمرک، قانوناً موظف به دریافت آن می باشد.

صادرات و واردات, دیجی تایسیز, Digitaysiz.com
0
Completed projects
0
Import
0
Export
0
Consulting services and calculation of customs fees for customers

نحوه و مبنا محاسبات هزینه های گمرکی؟

 علاوه بر موارد فوق، لازم است تا هزینه های دیگری نیز توسط تاجر وارد یا صادر کننده پرداخت گردد که هزینه برگ سبز گمرکی, مالیات ارزش افزوده، عوارض هلال احمر و سایر هزینه های مرتبط با واردات، نظیر عوارض پسماند, هزینه بیمه کالاها و هزینه های مربوط به حمل ونقل کالا و ترانزیت آن، از آن جمله اند:

track_changes
ارزش CIF کالا
مجموع مبلغ پروفرما بعلاوه هزینه های حمل خارجی و بیمه آن
business
هزینه های گمرکی را با

حقوق ورودی اشتباه نگیرید، که مبلغ آن جداگانه گرفته می شود.

برای محاسبه میزان تعرفه گمرکی، ابتدا، باید حقوق گمرکی کالا را محاسبه نمود که معادل 4 درصد ارزش سیف کالا به ریال بوده و در نتیجه رقم حاصله، برای کالاهای مختلف، متفاوت خواهد بود

هزینه انبارداری = مدت X نرخ انبارداری X وزن ناخالص
هزینه انبارداری متناسب با زمان توقف کالا در گمرک و نوع انبار مشخص می شود.هزینه انبارداری از روز ورود کالا به گمرک تا روز ترخیص آن محاسبه می گردد.

نتیجه گیری

 

هر کالا با توجه به نوع آن و فعالیت تجاری که واردات یا صادرات بوده، متقاضی باید 4 درصد ارزش سیف کالا را به عنوان حقوق گمرکی، محاسبه کرده؛ سپس، با مراجعه جدول تعرفه گمرک ایران، میزان سود بازرگانی را نیز به این مبلغ، اضافه کند. در نهایت، با اضافه کردن 1 درصد عوارض هلال احمر، 9 درصد مالیات ارزش افزوده و هزینه های فرعی دیگر، مانند هزینه بیمه و حمل و نقل، می توان رقم نهایی میزان هزینه ها و حقوق گمرکی کالاهای مورد نظر را به دست آورد.

نحوه پرداخت هزینه ها و حقوق گمرکی

حضوری  از طریق مراجعه به گمرک ایران در مبادی ورودی کشور می باشد که بدین منظور، لازم است تا متقاضی، با همراه داشتن کارت بانکی معتبر، برای پرداخت، اقدام نماید
اما، سامانه ای نیز تحت عنوان سامانه پرداخت عوارض گمرکی، در راستای پرداخت هزینه ها و حقوق گمرکی، توسط گمرک، تاسیس و راه اندازی شده که صرفا، در صورتی که عوارض گمرکی، تا سقف 50 میلیون تومان باشد، متقاضی می تواند به روش آنلاین، برای پرداخت هزینه ها و حقوق گمرکی، اقدام نماید.

آدرس سامانه پرداخت عوارض گمرکی

 payment.irica.ir را سرچ نموده و پس از ورود به صفحه اصلی سایت، بر روی گزینه پرداخت آنلاین کلیک نمایید. در این صفحه، شناسه پرداخت 15 رقمی و عدد امنیتی را در کادرهای اول و دوم وارد کرده و در انتها، بر روی دکمه پرداخت کلیک کنید

فهرست